Belka
Poniedziałek, 10 Grudnia 2018   imieniny: Julia, Judyta, Daniel
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 

Przetarg niezgodny z Konstytucją?

Data publikacji: 2012-10-04, Data modyfikacji: 2012-10-11
A A AWydrukDrukuj  
 
Przetarg niezgodny z Konstytucją?

Rada Miejska w Środzie Wielkopolskiej wyraziła poparcie dla wniosku Rady Miejskiej Inowrocławia, kierowanego do Trybunały Konstytucyjnego. Przedmiotowy wniosek dotyczy stwierdzenia niezgodności z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej przepisów znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, dotyczących organizowania przetargów na odbiór odpadów komunalnych.

27 września tego roku Rada Miejska Inowrocławia podjęła jednogłośnie uchwałę o skierowaniu do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Prawo złożenia takiego wniosku przysługuje organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego na mocy art. 191 ust. 1 pkt. 3 Konstytucji RP.

Kwestionują przepisy dotyczące organizowania przetargów

Rada Miejska Inowrocławia we wniosku do Trybunału Konstytucyjnego zakwestionowała zgodność z Konstytucją RP dwóch przepisów znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - art. 6d i 6e, które mają obowiązywać od 1 lipca 2013 roku. Przepisem art. 6d ust.1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach został nałożony na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta obowiązek zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetargu na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Natomiast art. 6e stanowi, iż spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu.

 

Jak wyjaśniają Radni z Inowrocławia powyższe artykuły wprowadziły ograniczenie stosowania przepisów ustawy z dnia 2 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, a w szczególności jej art. 2 który mówi, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Radni uważają również że zaskarżone przepisy ograniczają stosowanie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a w szczególności jej art.14, dotyczącego powierzenia przez gminę prowadzenia gospodarki komunalnej specjalnym zakładom budżetowym. Ponadto w ocenie Rady rozwiązania prawne przyjęte w kwestionowanych przepisach stoją w sprzeczności z zasadą wynikającą z prawa zamówień publicznych wskazującą, że gmina wykonując zadania własne z zakresu gospodarki komunalnej za pomocą spółki prawa handlowego utworzonej przez tę gminę, nie stosuje przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zasada ta tym bardziej znajduje zastosowanie w odniesieniu do samorządowych zakładów budżetowych gmin. Według radnych przepisy art. 6d i art. 6e ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach naruszają konstytucyjne zasady m. in. demokratycznego państwa prawnego i samodzielności gmin.

 

Poparcie ze Środy

 

Poparcie dla wniosku Rady Miejskiej Inowrocławia wyrazili średzcy Radni podczas sesji, która odbyła się w ostatni czwartek 27 września tego roku. Projekt uchwały popierającej wniosek radnych z Inowrocławia przygotował Paweł Dopierała, Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Środzie. Jak mówi Przewodniczący Dopierała, prezydent Inowrocławia prosił o poparcie wniosku tamtejszej Rady Miejskiej skierowanego do Trybunału Konstytucyjnego w przedmiocie stwierdzenia niezgodności z Konstytucją przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Rada Miejska w Środzie uznając ten wniosek za w pełni zasadny wyraziła swoje poparcie dla Inowrocławia. Z podjętej przez Radę Miejską uchwały popierającej wniosek Rady w Inowrocławiu swoje zadowolenie wyraża Burmistrz Wojciech Ziętkowski. Przepisy tworzące nowy system gospodarki komunalnej zamknęły gminom drogę do powierzenia realizacji zadań wynikających z tego systemu gminnym spółkom i zakładom budżetowym, które do tej pory zajmowały się odbiorem odpadów komunalnych. Przepisy nakazujące organizowanie przetargów na odbiór odpadów doprowadzą do upadku wielu gminnych spółek i zakładów budżetowych, które bardzo często wyposażane były w specjalistyczny sprzęt dla realizacji swoich zadań z pieniędzy podatników. Mamy nadzieję, że Trybunał Konstytucyjny uchyli te niekorzystne dla gmin przepisy - mówi Wojciech Ziętkowski.

 

Filip Waligóra

 

sroda.wlkp.pl, Źródło artykułu: sroda.wlkp.pl, Autor zdjęć: sroda.wlkp.pl
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     
    Polecane

    DOSTAWCY-INTERNETU-W-POLSCE-NAJLEPSZY-INTERNET

     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     

    Powiat średzki - powiat centralnej części województwa wielkopolskiego z siedzibą w Środzie Wielkopolskiej, w skład którego wchodzą gminy: Dominowo, Krzykosy, Nowe Miasto nad Wartą, Zaniemyśl oraz Środa Wielkopolska. Powiat obejmuje powierzchnię 623,18 km².

    Atrakcje przyrodnicze stanowią: Góra Górzno, rzeczki i strumienie (Głuszynka, Moskawa, Miłosławka, Średzka Struga), jeziora oraz zbiornik retencyjny, a także Bagna Średzkie czy Dolina Strugi średzkiej i Maskawy.

    Wśród zabytków wymienia się: ratusz z poł. XIX w.w Środzie Wielkopolskiej, kolegiatę farną z lat ok. 1423-28,  kościół pw. Najśw. Serca Pana Jezusa z lat 1883-88, zespół dworski w Źrenicy z 2 poł. XIX wieku oraz szlak Średzkiej Powiatowej Kolei Wąskotorowej.

    Powiat średzki ma charakter rolniczo-przemysłowy, a jego dobra lokalizacja, rozbudowana infrastruktura i sieć dróg czynią go miejscem atrakcyjnym pod względem inwestycyjnym.

    Przez powiat przebiega droga krajowa nr 11 łączącą Wybrzeże Morza Bałtyckiego ze Śląskiem, a W odległości 9 km od Środy Wlkp. przebiega autostrada A-2.

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola