Belka
Czwartek, 13 Grudnia 2018   imieniny: Lucja, Otylia, Eugeniusz
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 

Tylko "głos" w dyskusji

Data publikacji: 2012-08-02, Data modyfikacji: 2012-10-10
A A AWydrukDrukuj  
 
Tylko

Podczas jednej z ostatnich sesji Rady Miejskiej, Burmistrz Wojciech Ziętkowski podzielił się z radnymi swoją wizją przyszłości funkcjonowania powiatowej kolei wąskotorowej. Zakłada ona skrócenie torowiska kolei do trasy katowickiej. Przez pasjonatów kolejki wąskotorowej propozycja burmistrza została błędnie odczytana jako decyzja, co do przyszłości kolejki, którą podejmą władze Powiatu Średzkiego.

Jak powiedział redakcji biuletynu Burmistrz Wojciech Ziętkowski, przedstawiona przez niego na jednej z sesji Rady Miejskiej koncepcja funkcjonowania kolejki wąskotorowej tylko do trasy katowickiej to jedno z możliwych rozwiązań dotyczących przyszłości tej kolejki. To tylko głos w dyskusji, nie należy więc uważać, że burmistrz dąży do zlikwidowania kolei - mówi Ziętkowski. Dodajmy, że ciuchcia jest własnością Powiatu Średzkiego i to jego władze będą decydować o przyszłości wąskotorówki.

Szukając jednak dobrych rozwiązań dla bytu kolejki należy wziąć po uwagę wiele czynników m.in. czynnik ekonomiczny i bezpieczeństwa. W tym roku utrzymanie kolejki kosztuje Powiat Średzki około 300 tysięcy złotych. W przyszłym roku będzie to prawdopodobnie kwota dwukrotnie większa. Dodatkowe środki będą potrzebne na przeprowadzenie rewizji kotła kolejki. Do końca sierpnia tego roku powiat przeprowadzi ekspertyzę torowiska kolejki, która ma wykazać czy jest ono bezpieczne i nie stanowi zagrożenia dla podróżujących kolejką. Kiedy okaże się, ze torowisko jest zagrożeniem, to w celu poprawy jego bezpieczeństwa powiat będzie musiał wygenerować kolejne środki finansowe. Nikt chyba nie wyobraża sobie takiej sytuacji, w której władze powiatu w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów będą dawały przyzwolenie na funkcjonowanie kolejki.

Podsumowując kolejka wymaga wielu nakładów pieniężnych. Jak mówi Marcin Bednarz, członek zarządu Powiatu Średzkiego, na chwilę obecną powiat nie ma takich pieniędzy zatem trzeba szukać rozsądnego rozwiązania co do przyszłości kolei, które pozwoli uchronić ją przed likwidacją przy jednoczesnej racjonalizacji środków finansowych przeznaczanych na jej utrzymanie.

Dodajmy, że Gmina Środa Wielkopolska jako jedyna gmina Powiatu Średzkiego wspiera funkcjonowanie kolejki. Przez ostatni rok wsparcie finansowe gminy dla powiatowej kolejki wyniosło 28918 złotych.
Filip Waligóra

 

sroda.wlkp.pl, Źródło artykułu: sroda.wlkp.pl, Autor zdjęć: sroda.wlkp.pl
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     
    Polecane

    DOSTAWCY-INTERNETU-W-POLSCE-NAJLEPSZY-INTERNET

     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     

    Powiat średzki - powiat centralnej części województwa wielkopolskiego z siedzibą w Środzie Wielkopolskiej, w skład którego wchodzą gminy: Dominowo, Krzykosy, Nowe Miasto nad Wartą, Zaniemyśl oraz Środa Wielkopolska. Powiat obejmuje powierzchnię 623,18 km².

    Atrakcje przyrodnicze stanowią: Góra Górzno, rzeczki i strumienie (Głuszynka, Moskawa, Miłosławka, Średzka Struga), jeziora oraz zbiornik retencyjny, a także Bagna Średzkie czy Dolina Strugi średzkiej i Maskawy.

    Wśród zabytków wymienia się: ratusz z poł. XIX w.w Środzie Wielkopolskiej, kolegiatę farną z lat ok. 1423-28,  kościół pw. Najśw. Serca Pana Jezusa z lat 1883-88, zespół dworski w Źrenicy z 2 poł. XIX wieku oraz szlak Średzkiej Powiatowej Kolei Wąskotorowej.

    Powiat średzki ma charakter rolniczo-przemysłowy, a jego dobra lokalizacja, rozbudowana infrastruktura i sieć dróg czynią go miejscem atrakcyjnym pod względem inwestycyjnym.

    Przez powiat przebiega droga krajowa nr 11 łączącą Wybrzeże Morza Bałtyckiego ze Śląskiem, a W odległości 9 km od Środy Wlkp. przebiega autostrada A-2.

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola